مدیر تولید کارخانه «گازکربنیک» تایباد واقع در شهرک صنعتی این منطقه گفت: ۶ هزار تن گازکربنیک مایع با کاربرد صنعتی، دارویی و مواد غذایی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون خراسان رضوی به افغانستان صادر شد است.
کد خبر: ۹۵۸۳۸۰۱
|
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از تایباد، وحید کامیار اظهار کرد: ۶ هزار تن گازکربنیک مایع (دی‌اکسیدکربن) با کاربرد صنعتی، دارویی و مواد غذایی از طریق گذرگاه زمینی دوغارون خراسان رضوی در سال جاری به افغانستان صادر شده که نسبت به پارسال ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این میزان گازکربنیک مایع تولید شده به ارزش ۹۰۰ هزار دلار از ابتدای سال جاری تاکنون به مقصد شهرهای «هرات، مزارشریف، قندهار و کابل» خراسان رضوی بارگیری شده است.

کامیار عنوان کرد: از گازکربنیک مایع در صنعت تولید انواع نوشیدنی‌ها، دارو و محلول کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده می‌شود.

 مدیر تولید کارخانه گازکربنیک تایباد بیان کرد: تنها کارخانه تولید گازکربنیک مایع این شهرستان که در شهرک صنعتی این منطقه فعال است، در زمان حاضر ۲ خط تولید دارد که روزانه افزون بر ۴۰ تن از این محصول صنعتی را روانه بازار مصرف افغانستان می‌کند.

 وی مطرح کرد: توان ذخیره‌سازی ۳۰۰ تن با هفت مخزن و خالص‌بودن آن با عیار افزون بر ۹۹ درصد در کارخانه گازکربنیک تایباد فراهم است.

 کامیار اعلام کرد: این واحد صنعتی از چهار واحد فعال سطح کشور به شمار می‌رود که برای راه‌اندازی آن بیش از پنج میلیون دلار هزینه شده و سالانه ظرفیت تولید بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن گاز مایع را دارد.

 وی با بیان اینکه برای توسعه این واحد صنعتی ۲ خط دیگر در این مجموعه تا دو سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، گفت: ساخت این فضا در چهار مرحله پیش‌بینی‌شده که در فاز اول آن در زمینی به مساحت پنج هکتار ساخته شده و زمینه اشتغال ۳۳ نفر به‌صورت مستقیم در آن فراهم شده است.

 کربن‌دی‌اکسید، دی‌اکسیدکربن یا گازکربنیک با فرمول شیمیایی (CO ۲)از ترکیب کربُن با اکسیژن به دست می‌آید، علاوه بر این گازکربنیک بر اثر احتراق زغال و مواد آلی در مجاورت اکسیژن، تخمیر مایعات و تنفس حیوانات و گیاهان حاصل می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها